The Effect of Cooperative Learning Model with Student Team Achievemen Division (STAD) Type on Motivation and Learning Outcomes

Imron Rosyadi, Burhan Eko Purwanto, Tri Mulyono

Abstract


This study aims to analyze the effect of the Student Teams-Achievement Divisions (STAD) cooperative learning model on students' motivation and learning outcomes in the topic of function limits in class XI IPS at SMA Negeri 1 Pangkah. The method used is quantitative with a true experimental design, involving 72 students from class XI IPS 4 as the experimental group and XI IPS 5 as the control group. Data were collected through pre-tests and post-tests to evaluate the differences in learning outcomes and motivation before and after the implementation of the STAD model. The results indicate a significant increase in students' motivation and learning outcomes following the application of the STAD model. Meaningful learning, effective discussion coordination, and motivation to collaborate are key factors for the success of this model. Teachers are also expected to present engaging lessons to enhance student enthusiasm and involvement in the learning process.


Keywords


STAD, Motivation, Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


A Octavia, Silphy.(2020). Model- Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

A,M, Sardiman, 2018. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Depok : Rajawali Pers.

Cahyani, Adhetya. (2020). Motivasi Belajar Peserta didik SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 138.

Creswell, John W. (2017). Research Design; Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications

Dalyono. 2015. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Bineka Cipta

Dimyati dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Djaali, (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta Timur: PT Bumi Aksara

Djamarah, Syaiful Bahri. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Fillmore H Stanford, (2017). Human Resource Management Fourteenth Edition Magraw Hill, New York

Hamalik, Oemar. 2016. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hamzah B. Uno, (2017) Teori Motivasi Dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara

Irham, M., & Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Pendidikan: Teori dan aplikasi dalam proses pembelajaran. Yogjakarta: Ar-ruzz Media

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Peserta didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

Majid , Abdul. 2016. Strategi Pembelajaran, Bandung. PT Remaja Rosda Karya

_______, Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional pendidikan, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005

Pertiwi, I., Marsigit, M., 2017, Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika SMP di Kota Yogyakarta, Jurnal Riset Pendidikan Matematika, doi: http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.11241, ISNN: 2356-2684: Yogyakarta, Universitas Negri Yogyakarta.

Rahmawati, Rima. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Peserta didik Kelas X SMA Negeri 1 Piyungan pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Yogyakarta: UNY.

Retnowati, E. (2021). Ketrampilan Belajar Peserta didik Melalui Model STAD. Ngoro Jombang: Tim Kun Fayakun

Rifa’I, Achmad, dan Catharina Tri Anni. (2019). Psikologi Pendidikan. Semarang : Universitas Negeri Semarang Press

Robert E.slavin. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media

Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Slameto. 2017. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, Nana. 2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyanto. (2018). Model-Model pembelajaran Inovatif. Surakarta: Mata Padi Presindo.

Sugiyono. (2020). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2017) . Metode Penelitian Pendidikan (1) . Bandung : Remaja Rosdakarya.

Sutirman, ( 2013). Media & Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyalarta: Graha Ilmu Dimyati dan M

Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Kencana .

Syah Muhibbin.2017, Psikologi Belajar.bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tambunan, R. 2015. Motivasi Intrinsik & Motivasi Ekstrinsik. Universitas Sumatera Utara: Tesis.

Tanzeh , Ahmad, 2011. Metodologi Penelitian Praktis. Teras : Yogyakarta.

Thobroni, M. 2015. Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta : AR-Ruzz Media.

Wahab, Rohmalina. (2016). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i1.637

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Imron Rosyadi, Burhan Eko Purwanto, Tri Mulyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.