The Effect of Cooperative Learning Model with Student Team Achievemen Division (STAD) Type on Motivation and Learning Outcomes
Abstract
This study aims to analyze the effect of the Student Teams-Achievement Divisions (STAD) cooperative learning model on students' motivation and learning outcomes in the topic of function limits in class XI IPS at SMA Negeri 1 Pangkah. The method used is quantitative with a true experimental design, involving 72 students from class XI IPS 4 as the experimental group and XI IPS 5 as the control group. Data were collected through pre-tests and post-tests to evaluate the differences in learning outcomes and motivation before and after the implementation of the STAD model. The results indicate a significant increase in students' motivation and learning outcomes following the application of the STAD model. Meaningful learning, effective discussion coordination, and motivation to collaborate are key factors for the success of this model. Teachers are also expected to present engaging lessons to enhance student enthusiasm and involvement in the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A Octavia, Silphy.(2020). Model- Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
A,M, Sardiman, 2018. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Depok : Rajawali Pers.
Cahyani, Adhetya. (2020). Motivasi Belajar Peserta didik SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 138.
Creswell, John W. (2017). Research Design; Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications
Dalyono. 2015. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Bineka Cipta
Dimyati dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Djaali, (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta Timur: PT Bumi Aksara
Djamarah, Syaiful Bahri. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Fillmore H Stanford, (2017). Human Resource Management Fourteenth Edition Magraw Hill, New York
Hamalik, Oemar. 2016. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Hamzah B. Uno, (2017) Teori Motivasi Dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara
Irham, M., & Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Pendidikan: Teori dan aplikasi dalam proses pembelajaran. Yogjakarta: Ar-ruzz Media
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Peserta didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset
Majid , Abdul. 2016. Strategi Pembelajaran, Bandung. PT Remaja Rosda Karya
_______, Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional pendidikan, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2005
Pertiwi, I., Marsigit, M., 2017, Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika SMP di Kota Yogyakarta, Jurnal Riset Pendidikan Matematika, doi: http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.11241, ISNN: 2356-2684: Yogyakarta, Universitas Negri Yogyakarta.
Rahmawati, Rima. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Peserta didik Kelas X SMA Negeri 1 Piyungan pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Yogyakarta: UNY.
Retnowati, E. (2021). Ketrampilan Belajar Peserta didik Melalui Model STAD. Ngoro Jombang: Tim Kun Fayakun
Rifa’I, Achmad, dan Catharina Tri Anni. (2019). Psikologi Pendidikan. Semarang : Universitas Negeri Semarang Press
Robert E.slavin. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
Slameto. 2017. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. 2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyanto. (2018). Model-Model pembelajaran Inovatif. Surakarta: Mata Padi Presindo.
Sugiyono. (2020). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2017) . Metode Penelitian Pendidikan (1) . Bandung : Remaja Rosdakarya.
Sutirman, ( 2013). Media & Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyalarta: Graha Ilmu Dimyati dan M
Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Kencana .
Syah Muhibbin.2017, Psikologi Belajar.bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tambunan, R. 2015. Motivasi Intrinsik & Motivasi Ekstrinsik. Universitas Sumatera Utara: Tesis.
Tanzeh , Ahmad, 2011. Metodologi Penelitian Praktis. Teras : Yogyakarta.
Thobroni, M. 2015. Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta : AR-Ruzz Media.
Wahab, Rohmalina. (2016). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i1.637
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Imron Rosyadi, Burhan Eko Purwanto, Tri Mulyono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.