Development of Web-Based E-Learning on Virus Material in Biology Education Study Program

Arifah Ulviah, Andi Asmawati Aziz, Firdaus Daud

Abstract


This development research (Research and Development) aimed to evaluate the characteristics, validity, practicality, and effectiveness of website-based e-learning for virus material in the Biology Education Study Program at Muhammadiyah Bulukumba University, using the ADDIE model comprising Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. Designed for easy access on digital devices, the e-learning incorporates multimedia features such as images, text, animations, sound, and videos, enhancing engagement and learning effectiveness. The e-learning demonstrated high validity, though improvements in language and coherence are needed for optimal results. It also received positive feedback on practicality from lecturers and students for its ease of use. Effectiveness was evident in improved student outcomes, with pretest scores rising from an average of 59.95 to 85.67 in the posttest. Overall, the e-learning was deemed valid, practical, and effective, with recommendations for large-scale trials and development of additional materials to further enhance its utility.

Keywords


Pengembangan, E-Learning, Website, ADDIE, Virus, Kevalidan, Kepraktisan, Keefektifan.

Full Text:

PDF

References


Affandi, A., Hakim, T. I. . R., & Prasetyono, P. (2022). Dimensi Fraud Hexagon dan Spiritualitas pada Kecurangan Akademik Selama Pembelajaran Daring. InFestasi, 18(1), InPress. https://doi.org/10.21107/infestasi.v18i1.14605

Aldi, S., Adnan, A., Ismail, I., & Dzulqarnain, A. F. 2022. Uji Kepraktisan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Berbasis Keterampilan Proses Sains pada materi SMA/MA Kelas XI Semester I. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1):128-143.

Banjarani, T., Putri, A. N., & Hindrasti, N. E. K. (2020). Validitas Lembar Kerja Peserta (LKPD) Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Sistem Ekskresi Untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 130–139.

Batara, A. W., Saparuddin., & Khair, A. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Melalui Penerapan Multimedia Interaktif di Kelas XI SMA Negeri 9 Enrekang. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 5(2), 282-285.

Fuad, A., Karim, H., & Palennari, M. (2020). Pengembangan media pembelajaran E-Magazine sebagai sumber belajar biologi siswa kelas XII. Biology Teaching and Learning, 3(1), 38-45.

Habibah, F. N., Setiadi, D., Bahri, S., & Jamaluddin, J. (2022). Pengaruh model problembased learning berbasis blended learning terhadap keterampilan berpikir kritis peserta didik kelas XI di SMAN 2 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 686-692.

Hadi, A. P., Rokhman, F. A., & Grafis, K. 2020. Implementasi Website Sebagai Media Informasi Dan Promosi Pada Pondok Pesantren Putra-Putri Addainuriyah 2 Semarang. Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 13(1), 39–49.

Herman, M., & Saleh, A. R. (2023). Blended Learning dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA: Sebuah Meta-Analisis. Biology and Education Journal, 3(1), 37-49.

Larasati, F., & Syamsurizal, S. (2022). Validitas Instrumen Tes Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XII SMA/MA tentang Materi Mutasi. JOTE, 4(1), 365–372.

Masriyah. 2006. Modul 9: Penyusunan Non Tes. Surabaya: Universitas Terbuka.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dalam dunia pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20-28.

Nurhaya, N., Hamka, H., & Faisal, F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video pada Materi Sistem Pernapasan Manusia untuk Kelas XI SMA. Biologi Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 15(1), 85-89.

Nurlinah, N., Adnan, A., & Palennari, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Portable Moodle Materi Sistem Koordinasi Untuk SMA Kelas XI IPA. Biology Teaching and Learning, 1(2), 160-166.

Palennari, M., & Daud, F. (2019). Pengembangan strategi blended-learning pada perkuliahan biologi dasar. INDONESIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL STUDIES (IJES), 22(1), 16-22.

Patongai, D. D. P. U. S., Saparuddin, S., & Palennari, M. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Pada Materi Eksositem di SMA. Biology Teaching and Learning, 3(2), 95-102.

Saparuddin, S., Kaswar, A. B., & Patongai, D. D. P. U. S. (2022). Pendampingan Pengembangan Media Pembelajaran Dua Dimensi bagi Guru SMA Negeri 9 Makassar. Jurnal IPMAS, 2(2), 63-71.

Septyanto, K., Hamid, M. A., & Aribowo, D. 2020. Pengembangan E-Learning Berbasis Website Menggunakan Metode Waterfall. Elinvo (Electronics, Informatics, And Vocational Education), 5(1), 89–101.

Sulastri., Arsal, A. F., & Adnan. (2023). Identifikasi Sumber Belajar yang Mendukung Pembelajaran Biologi SMA. Jurnal Amal Pendidikan, 4(1), 57-66.

Utami, Hardika Dwi, (2021) penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SD INPRES. Skripsi, Makasar: Universitas Muhammadiyah Makasar

Yamasari, Y. 2010. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis ICT Yang Berkualitas. Seminar Nasional Pascasarjana X – ITS, Surabaya 4 Agustus 2010 ISBN No. 979-545-0270-1

Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(01), 61-78.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i1.647

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Arifah Ulviah, Andi Asmawati Aziz, Firdaus Daud

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.