Implementation of Multicultural Education through Differentiated Learning: A Case Study at Play Ground
Abstract
This study aims to examine the implementation of Multicultural Education through Differentiated Learning in KB Dabin Cahaya, Bojong District, Tegal Regency. This qualitative research analyses the teachers' and managers' understanding of the two concepts, the supporting and inhibiting factors for their implementation, and the impact on students' learning achievement. The results show that teachers and managers have a good understanding of both concepts, but there are still obstacles such as lack of training and resources. Differentiated learning is proven effective in improving students' learning motivation, concept understanding, social skills, self-confidence and critical thinking. This study concludes that the implementation of differentiated learning in the context of multicultural education has great potential in shaping students' characters that are tolerant, respect differences and have good learning achievements.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agnes Valentina, Jamaludin, “Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Sikap Toleransi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Percut Sei Tuan”, (2024:193).
Annemieke E. Smale-Jacobse et al., “Differentiated Instruction in Secondary Education: A Systematic Review of Research Evidence,” Frontiers in Psychology 10 (2019): 1–23.
Ariesta, D. (2022). Pendidikan Multikultural dan Pembelajaran Berdiferensiasi di Era Digital. Jakarta: Penerbit Akademika.
Asri, M. (2017). Dinamika Kurikulum Di Indonesia. Modelling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 192–202.
Baharuddin, M. R. (2021). Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus: Model MBKM Program Studi). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 195–205.
Bilantua, A., et.al (2024) “tentang Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Di Smp Negri 1 Tomilito Gorontalo Utara” Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal,10(1) 427-448
Diantika Pebriyanti, Pengaruh Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. (2023:92)
Eka Retnaningsih, L., & Patilima, S. (2022). Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Program Studi PGRA, 8(1), 143–158
Fadillah, C. N., & Yusuf, H. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 8(2), 120.
Fitria, M., Widodo, J., Rusdarti, R., Priyanto, A.S. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana. 2022:415
Idamayanti,R.(2022). “Penyususnan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi Di Smp
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2021). Pedoman Implementasi Kurikulum Satuan Pendidikan (KSP). Jakarta: Kemendikbudristek.
Kosim, Muhammad. (2009). “Sistem Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berwawasan Multikultural”, dalam Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Multikulturalisme. Jakarta :Balai Litbang Agama.
Martanti, Fitria., Widodo, J., Rusdarti, R., Priyanto, A.S. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana. 2022:415
Narbuko, C. dan Ahmadi, A. (2015). Metodologi Penelitian.Jakarta: Bumi Aksara.
Narbuko, C., & Ahmadi, A. (2005). Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.
Negri 4 Pangkajene Di Kabupaten Pangkajene Dan Kepulauan.” UMMAT Scientific Journals,2,75-83
Peduk Rintayati, Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi (Purbalingga: Eureka Media Aksara, 2022).
Ramadhan, W., Rifana, F., Meisya, R., Zarkasih, K., & Nugraha, P. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) dalam Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar: Jurnal Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPAS Di Sekolah Dasar (2024:210)
Rintayati, P., Peningkatan pemahaman dalam mengembangkan pembelajaran berdiferensiasi melalui metode pelatihan dan pendampingan pada guru sekolah dasar (2022).
Sarie, F. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar Kelas VI. Tunas Nusantara, 4(2), 492–498: Jurnal Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPAS Di Sekolah Dasar (2024:210).
Sudaryono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Sudaryono. (2012:71). Dasar-Dasar Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabetha.
Tilaar, H.A.R. (2022). Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Paedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo.
Tomlinson, C. A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. Alexandria, VA: ASCD.m Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPAS Di Sekolah Dasar (2024:210)
Widyawati, R., & Rachmadyanti, P. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi IPS di Sekolah Dasar. Jpgsd, 11(2), 365–379: Jurnal Pembelajaran Berdiferensiasi dala
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i1.651
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Budi Alif Masarudin, Yoga Prihatin, Maufur Maufur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.