The Influence of Intelligence on Student Learning Achievement Seen from Learning Styles (Case Study on Math, Science, and English Lessons
Abstract
This study examines the effect of intelligence on learning achievement in Mathematics, Science, and English based on students’ learning styles. Using a quantitative approach, the research ensures statistical significance and minimizes researcher subjectivity while analyzing a large sample. The findings reveal that intelligence significantly influences academic performance across subjects, with varying contributions depending on learning styles. Visual learners show the highest intelligence-based contribution to Mathematics achievement (9.10%), followed by Science (8.20%) and English (5.10%). Auditory learners demonstrate a high contribution to Mathematics (7.40%), English (4.30%), and Science (4.10%). In contrast, kinesthetic learners exhibit the lowest contribution, with 0.70% for Mathematics, 0.50% for Science, and 0.30% for English. These results indicate that learning styles moderate the relationship between intelligence and academic success, with visual learners benefiting the most, particularly in Mathematics and Science, which require abstract understanding. The lower intelligence contribution for kinesthetic learners suggests that interactive, practice-based teaching methods are necessary to enhance their learning outcomes. The study underscores the importance of aligning instructional strategies with students’ learning styles to optimize academic achievement. A visual-based approach proves more effective in subjects requiring conceptual understanding, while kinesthetic learners may need more hands-on, experiential learning methods to improve their performance.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andri. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, Volume 44 No. 2 (diakses Desember 2016)
Astuti, N. T. (2017). Pengaruh gaya belajar terhadap penguasaan kosakata bahasa Inggris. Deiksis, 9(03), 336-349.
Hamsar. (2017). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IX pada Mata Pelajaran IPA MTs Madani Alauddin Pao-Pao. Skripsi Tidak Dipublikasikan: Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Haryono, A., Pramono, D., & Wibowo, W. A. (2022). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Siswa Kelas III SDN Kemejing. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2589-2593.
Iqbal, M., Suhardi, M., & Deanti, R. T. (2024). Analisis Keaktifan Siswa pada Organisasi Siswa Intra Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 12(1), 228-237.
Komalasari, F., Martini, A., & Juanda, R. Y. (2023). Pengaruh Model Index Card Macth Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. Sebelas April Elementary Education, 2(2), 171-176.
Marpaung, M. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ipa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Di Kelas Ix-4 SMP Negeri 1 Pancur Batu Tahun Ajaran 2014/2015. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 1(2), 15-34.
Nuryulianti, N., Afrianty, W., Pambudi, S. E., Pamungkas, A. F. B., Pranata, Y., & Putra, D. A. G. P. (2024). Perbandingan Pembelajaran Tatap Muka Dan Blended learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Gaya Belajar. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1).
Pamungkas, C. T., & Mahmud, A. (2017). Pengaruh Gaya Belajar Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 517-529.
Pramana, F. H. (2023). Pengaruh Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran PAI Pada Siswa Kelas IV SDIT Al-Istiqomah (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).
Rosyid, Moch Zaiful, dkk. (2019). Prestasi Belajar. Malang: Cv Literasi Nusantara.
Rusli, R., Suwatno, S., Rasto, R., & Muhammad, I. (2023). Identifikasi Gaya Belajar Siswa dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar: Analisis pada Tingkat Pendidikan Menengah Atas. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 859-870.
Santosa, D. S. S., Sampaleng, D., & Amtiran, A. (2020). Meningkatkan prestasi belajar siswa melalui model pembelajaran. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 11-24.
Simbolon, P., & Harahap, H. S. (2022). Korelasi Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Biologi pada Kelas X SMA Negeri 1 Sei Kanan. Lectura: Jurnal Pendidikan, 13(2), 273-287.
Sholikha, A. N., & Zahra, F. Y. (2024). Analisis Gaya Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar Rendah Di Kelas V SDN Kelurahan Rawajati. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(2), 187-195.
Supit, D., Melianti, M., Lasut, E. M. M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual, Auditori, Kinestetik terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1487
Susanti. (2019). Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia.
Syah, Muhibbin. 2007. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Yuniarti, W., & Sapri, J. (2023). Penerapan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 13(1), 19-27.
Zebua, A. L. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas Iii SDN Bantarkemang 6 Pada Masa Pandemi Covid-19 (Doctoral dissertation, Universitas Djuanda Bogor).
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i1.668
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Budiman Budiman, Purwo Susongko, Rahmad Agung Nugraha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.