Synergy of Islamic Religious Education Teachers with People Students' Parents in Cultivating Morals in Students at SMPN 11 Baubau

Susiana Susiana, Basri Basri, La Jusu

Abstract


The purpose of this research is to characterize and examine how parents and Islamic Religious Education (IRE) instructors work together to inculcate moral principles in seventh-grade children at SMP Negeri 11 Baubau. One essential component of Islamic education is the development of moral character, which is the duty of both parents and instructors at home. Therefore, to guarantee the continuity and consistency of moral instruction for pupils, a cordial partnership between educators and parents is crucial. This study uses a case study methodology with a qualitative approach. Documentation, in-depth interviews with IRE parents and teachers, and observations were used to gather data.

Keywords


Synergy, Islamic Religious Education Teacher, Parents, Morals, Character Education

Full Text:

PDF

References


Abdullah, B. M. (2004). Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 5). Pustaka Imam Asy-Syafi’i.

Abnisa, A. P. (2017). Konsep pendidikan dan peserta didik dalam perspektif Al-Qur’an. Jurnal Asy-Syukriyyah, 18.

Agustina, N. (2017). Mengukur kualitas layanan sistem informasi akademik pada SMP Uswatun Hasanah Jakarta. Jurnal Pradigma, 19(1).

Ajahari. (2022). Peran orang tua dalam memotivasi belajar Al-Qur’an pada anak di TPA Sidomulyo Kota Palangkaraya. Studi Keislaman, 8(2).

Dewan Penerjemah Al-Qur’an. (1989). Al-Qur’an dan terjemahannya. CV Toha Putra.

Hafitli, H. R., Nurhasanah, & Maulida, L. (2020). Hubungan lingkungan sekolah dengan akhlak siswa kelas VIII di MTs Al-Muhajirin Tanah Sareal Kota Bogor. Jurnal Hubungan Lingkungan Sekolah, 9(1).

Handoko. (2017). Sinergi Pangkalan Utama TNI Angkatan Laut IV dengan Pemerintah Provinsi Kepulauan Riau dalam penanganan perompakan di Perairan Nipah dan Selat Singapura. Jurnal Hubungan Internasional, 3(2).

Haq, R., & Kosasih, A. (2021). Kerja sama guru dan orang tua dalam membina akhlak siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 1(4), 613.

Hariani, I., Syaukani, & Zulheddi. (2019). Peran orang tua dan guru dalam pembinaan akhlak siswa SMP IT Kabupaten Deli Serdang. Jurnal At-Tazakki, 3(1), 25–26.

Husin, A., & Nopianti, H. R. (2021). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak pada kelompok bermain. Journal of Nonformal and Community Empowerment, 5(1).

Iskandar, A. B. (2022). Materi dasar Islam (Cet. XIX). Al Azhar Press.

Iskandar, E., Wulandari, R., & Kurniawan, D. (2019). Kolaborasi orang tua dengan guru IRE dalam membentuk akhlak peserta didik. Jurnal Ta’lim, 1(1).

Kasman. (2023). Pengertian pendidikan Islam secara istilah (terminologi). Jurnal Pendais, 5(1).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2024). Pentingnya menghidupkan kembali tripusat pendidikan di lingkungan sekolah. Jendela Pendidikan dan Kebudayaan, 67. https://kemendikbud.go.id

Mahmud, A. (2019). Ciri dan keistimewaan akhlak dalam Islam. Jurnal Wawasan Keislaman, 13(1).

Marnuh, H. (2017). Perlindungan hukum profesionalisme guru. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(2).

Meleong, L. J. (2023). Metode penelitian kualitatif (Edisi revisi). Remaja Rosdakarya.

Menggalupang, W. C. (2024). Sinergitas guru pendidikan agama Islam dengan orang tua siswa dalam membentuk akhlak pada siswa SMP Negeri 3 Kotamobagu.

Nurchaili. (2010). Membentuk karakter siswa melalui keteladanan guru. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(9).

Pusitaningtyas, A. (2016, Oktober). Pengaruh komunikasi orang tua dan guru terhadap kreativitas siswa. Proceeding of ICECRS, 1, 940.

Rizal, A. S. (2014). Filsafat pendidikan Islam sebagai landasan membangun pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).

Rospida, A. (2015). Hubungan guru dan orang tua siswa dan pengaruhnya terhadap peningkatan motivasi belajar di Madrasah Aliyah Negeri Bontaharu Kabupaten Kepulauan Selayar.

Sulami. (2023). Sinergitas peran guru dan orang tua dalam mewujudkan keberhasilan pendidikan agama Islam di SDI Unggulan Al-Maslachah Panjunan Sidoarjo. Indonesian Journal of Education Basic, 1(10).

Wobowo, T. D. (2023). Upaya guru agama Islam dalam menciptakan suasana religious pada kelas IX di SMP Negeri 8 Bontang.




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i3.852

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Susiana Susiana, Basri Basri, La Jusu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.