Development of Science Learning Modules with Differentiated Approach Assisted by AI Canva Human Digestive System Material to Improve Learning Outcomes

Yuliani Yuliani, Tity Kusrina, Suriswo Suriswo

Abstract


Science education in elementary school is essential for developing students' critical thinking and understanding of natural processes. This study aims to develop and evaluate a differentiated science learning module assisted by AI Canva on the human digestive system to improve fifth-grade students' learning outcomes in Tegal Regency. Using the ADDIE development model, this Research and Development (R&D) study collected data through questionnaires, interviews, observations, and documentation. The sample consisted of two fifth-grade classes: a control group and an experimental group. Data were analyzed using normality, homogeneity, t-tests, and feasibility assessments. The results show that the module is highly feasible, with material validation at 86.53% and media validation at 94.13%. Student learning outcomes in the experimental class increased from 81.66% (pre-test) to 100% (post-test), indicating the module's significant effectiveness. In conclusion, the AI Canva-assisted differentiated module is both feasible and effective in enhancing students’ understanding of the human digestive system.


Keywords


Development, Module, IPAS, Differentiated, AI Canva.

Full Text:

PDF

References


Agustin, S. D. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Papan Statistika Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SD. Seminar Nasional Sosial Sains, 2(2), 367–374. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SENASSDRA

Alhafiz, N. (2022). Analisis Profil Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdeferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru.

Anggraeny, F. T., Wahanani, H. E., Akbar, A., Ilham, M., Raharjo, P., & Rizkyando, S. (2021). Peningkatan Ketrampilan Kreativitas Desain Grafis Digital Siswa SMU Menggunakan Aplikasi CANVA pada Ponsel Pintar. In JATTEC (Vol. 2, Issue 2). https://www.youtube.com/channel/

Angko, N., & Mustaji, D. (2013). Pengembangan bahan ajar dengan model addie untuk mata pelajaran matematika kelas 5 SDS Mawar Sharon Surabaya.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Cindyana, E. A., Alim, J. A., & Noviana, E. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Berbantuan Materi Ajar Geometri Berbasis RME Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(4), 1179. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i4.8837

Endaryono, E., Mahyudi, & Saputra, A. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva untuk Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Learning Management System di MA As-Syafi’iyah 01 Manggarai Selatan.

Fadilla, N., Suwignyo Prayogo, M., Putri, R., Fadilah, N., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Kiai, U., Achmad, H., & Jember, S. (2023). Penerapan Media Interaktif Berbasis Canva Terhadap Hasi; Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar: Literatur Review. https://jurnal.habi.ac.id/index.php/Pendikdas

Fitri, A. J., & Desyandri. (2023). Pengembangan Bahan Ajar IPAS Menggunakan Model Problem-Based Learning Berbasis Aplikasi Canva di Kelas IV Sekolah Dasar.

Fitriani, Iza, R., Fikri, M., & Fatimah. (2023). Desain Modul Ajar Berdiferensiasi Menggunakan Model PBL dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SMP Negeri 3 Peusangan. 4(2). http://www.journal.umuslim.ac.id/index.php/jemas/article/view/2272

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/pip.352.10

Istiqomah, K., Setyaningrum, V., & Atmaja, D. S. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Chatbot Berbasis Artificial Intelligence Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas V. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 14(1), 50–56. https://doi.org/10.25299/perspektif.2023.vol14(1).12455

Kholifah, N. A., Hunaifi, A. A., Nusantara, U., & Kediri, P. (n.d.). Analisis Pembelajaran Diferensiasi Kelas IV SDN Burengan 2 Kediri.

Mahdiannur, M. A. (2022). Pendampingan Pengembangan Modul Ajar Berdiferensiasi Untuk Guru Mata Pelajaran IPA SMP/Sederajat Berorientasi ESD.

Marwati, S., Henu Cahyani, B., Fitrotun Nisa, A., Havifah Cahyo Khosiyono, B., Negeri, S., & Sarjanawiyata Tamansiswa, U. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Matematika di SD Pada Kurikulum Merdeka.

Marzuki, Noveandini, R., & Soegijanto. (2021). Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis Digital Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V Sekolah Dasar. Journal Of Islamic Primary Education, 2(2), 81–88.

Maulidia, F. R., Prafitasari, A. N., & Wulandari, F. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Profil Belajar Peserta Didik pada Materi Sistem Imun Biologi SMA. Jurnal Biologi, 1(4), 1–11. https://doi.org/10.47134/biology.v1i4.1996

Munasiah, Zikriah, & Heriyati. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Dalam Membuat Media Pembelajaran.

Murtadho, M. H., Praherdhiono, H., & Wedi, A. (2022). Pengembangan Modul Adaptif Untuk Melayani Keanekaragaman Gaya Belajar Berbasis Universal Design For Learning. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 05(03), 245–253. https://doi.org/10.17977/um038v5i32022p245

Parinduri, S. H. (2023). Manfaat Canva untuk Melatih Kreativitas Pembuatan Mind Map Mata Kuliah Alat-Alat Ukur dan Instrumentasi. https://jurnal.politap.ac.id/index.php/intern

Rahayu, B. S., Hartinah, S., & Suriswo, S. (2024). Pengembangan Modul Ajar IPAS dengan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantu AI Canva pada Siswa Sekolah Dasar. In Journal of Education Research (Vol. 5, Issue 3).

Rohmah, R. K., Wijayanti, A., & Prima A, F. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model PBL pada subtema kelas III SDN Sambirejo 02 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.

Santika, I. D. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dan Relevansi Visi Pedagogis Ki Hajar Dewantara dalam Mewujudkan Merdeka Belajar (Vol. 5).

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta, 2020.

Suryani, D. (2023). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbatuan Canva Interactive Bagi Siswa Kelas XII IPA 7 SMA Negeri 5 Balikpapan. Metta Jurnal Penelitian Multidisiplin Ilmu, 1(6), 999–1026. http://melatijournal.com/index.php/Metta

Syahrir, A. P., Zahirah, S. P., & Salamah, U. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Desain Grafis Canva dalam Pembelajaran Multimedia di SMA Negeri 1 Taman. Prosiding Seminar Nasional, 732–742.

Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., & Hilmiyah, L. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar.

Wiguna, W., Suastika, N., & Nirmayani, L. H. (2022). Kebutuhan Bahan Ajar Mata kuliah Konsep dasar Matematika SD Pada Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1). https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.43232

Yunita, V., Pengembangan Modul Ajar Berdiferensiasi Berbasis ADDIE pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMK Negeri, Y., & Negeri, S. (2024). Pengembangan Modul Ajar Berdiferensiasi Berbasis ADDIE pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMK Negeri 2 Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Madrasah, 9(1).

Zebua, M. A., Telaumbanua, W. A., & Laoli, B. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(6).




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i3.889

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Yuliani Yuliani, Tity Kusrina, Suriswo Suriswo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.