Pancasila Education as an Instrument for Shaping Student Solidarity
Abstract
Pancasila Education has a strategic role in shaping the character and solidarity of students as the next generation of the nation. This article aims to examine how Pancasila values are implemented in higher education and to what extent these values are able to shape solidarity among students. The method used is a literature study with a descriptive qualitative approach. The results of the study indicate that internalization of Pancasila values, such as mutual cooperation, unity, and social justice, in the curriculum and student activities can strengthen students' sense of solidarity, tolerance, and social responsibility. Thus, Pancasila Education is not only an instrument for learning values, but also a vehicle for forming social cohesion in the campus environment. This article recommends increasing the integration of Pancasila values in the formal and non-formal education process to shape the character of students with a spirit of solidarity and nationality.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajeng Nafisya Raihan Malik, Junika Ferdila, Charel Zhalsadilla Haqni, Intan Nur Fadila, & Anastasia Pratama Putri. (2024). Implementasi Nilai Nilai Pancasila dalam Kehidupan Kampus. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 2(2), 278–291. https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i2.983
Aryani, E. D., Fadjrin, N., Azzahro’, T. A., & Fitriono, R. A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pendidikan Karakter. Gema Keadilan, 9(3). https://doi.org/10.14710/gk.2022.16430
Azhari, C. K., Rafie, A., Rahman, L., & Qurrotta, E. (2024). Peran Nilai Pancasila dalam Memupuk Persaudaraan dan Toleransi Mahasiswa Prodi Teknik Industri di Universitas PGRI Adi Buana Surabaya. 3, 363–373.
Dahlia, L. (2024). Relevansi Pendidikan Pancasila Dalam Membentuk Karakter Bangsa Pada Generasi Muda. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(12), 1–23.
Habibah, D. N., Ningrum, S., Arifah, M., & Azzahra, A. D. (2024). Peran Pancasila dalam Membangun Sikap Toleransi Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Tahun 2024 Universitas Pendidikan Indonesia. 8, 43126–43131.
Karnaedia, E., & Najicha, F. U. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Sikap Toleransi Pergaulan pada Mahasiswa di Era Modern. Researchgate, December, 1–12.
Listyarini, D., Saputra, A., Faozi, S., & Andraini, F. (2023). Implementasi Mata Kuliah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Sebagai Upaya Membangun Sikap Toleransi pada Mahasiswa dalam Kehidupan di Kampus. Integralistik, 34(1), 1–6. https://doi.org/10.15294/integralistik.v34i1.40626
Ni’amah, M. (2024). Menumbuhkan Tunas Kreativitas: Strategi Pembelajaran Pendidikan Pancasila yang Efektif untuk Kelas 1 SD/MI. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 191–202.
Nur, R., Truvadi, L., Agustina, R., & Salam, I. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia: Tinjauan dan Implikasi. Jurnal Advances in Social Humanities Research, 1(4), 501–510.
Poerwanto, H. (2006). Hubungan Antar Sukubangsa Dan Golongan Serta Masalah Integrasi Nasional. https://repositori.kemdikbud.go.id/1083/1/Hubungan_Antar_Sukubangsa-Hari.pdf
Putri, F. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Pembelajaran PKn sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 7362–7368. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2151
Ramdani, F., Muhammad, ;, Ulwan, N., Larasati, ;, Arief, A., Muhamad, ;, Al-Farisi, F., Rochiman, R., Muhammad, ; R, Nuryaddin, N., Kogoya, A., Yayang, ;, & Furnamasari, F. (2021). Pentingnya Pendidikan Pancasila Dalam Membangun Kesadaran Identitas Nasional Dan Semangat Cinta Tanah Air Pada Mahasiswa. Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(3), 282–296. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i3.858
Raya Hayqal, M., & Ulfatun Najicha, F. (2023). Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan Peran Pendidikan Pancasila sebagai Pembentuk Karakter Mahasiswa. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(1), 55–62. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/civic-edu/index
Riyanto, J., & Baliyanto, L. (2017). Pemantapan Nilai-Nilai Pancasila kepada Generasi Muda sebagai Jati Diri Bangsa yang Sejati. Wira: Media Informasi Kementerian Pertahanan, 68, 6–11.
Safitri, W. (2023). Penerapan Prinsip Solidaritas Sosial Menurut Emile Durkheim Dalam Kasus Haris Azhar Dan Fathia. Jurnal Pendidikan, Seni, Sains Dan Sosial Humanioral, 2023, 1–17. https://doi.org/10.11111/nusantara.xxxxxxx
Sholihah, A. M. (2020). Konflik Dan Konsensus Agama ( Studi Penolakan Pemakaman Non-Muslim di Desa Ngares Kidul Gedeg Mojokerto ). In Skripsi. http://digilib.uinsby.ac.id/
Wakano, A. (2017). Solidaritas Mahasiswa Dalam Meminimalisir Problematika Multikultural.
Walukow, D. S., Tirza, J., & Ratnaya, I. G. (2023). Exploring the Social Capital Elements in Pancasila. International Journal of Application on Social Science and Humanities, 1(2), 1352–1361. https://doi.org/10.24912/ijassh.v1i2.26355
DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i3.893
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Devy Stany Walukow, Adventina Situngkir, Ferdythan Indha Sugianto Putra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


