How to Teach Sex Education?

Hidayatussyifa Hidayatussyifa, Ririanti Rachmayanie Jamain

Abstract


A proper understanding of sex education, which is in accordance with the stage of sexual development of adolescents, is very important to prevent problems related to their sexual development. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of cinematherapy techniques in group guidance services on the understanding of sex education of class VIII students at SMP Negeri 2 Banjarmasin. This research method applies a quantitative approach with an experimental type of one group pre-test post-test design. The sample was selected 5 students of class VIII of SMP Negeri 2 Banjarmasin using purposive sampling technique. Data collection instruments include observation, interviews and documentation, data analysis is done with descriptive statistics and Paired Sample T Test. The results of the analysis showed a significance value of 0.000 (significant value <0.05), indicating that Ha, namely group guidance services with cinematherapy techniques are effective for improving the understanding of sex education of 8th grade students at SMP Negeri 2 Banjarmasin. Cinematherapy technique is one of the technology-based counseling techniques that offers convenience for students to access information about sex education, so it is no longer taboo to know about it.


Keywords


Cinematherapy Technique, Group Guidance, Understanding Of Sex Education, 8th Grade Students

Full Text:

PDF

References


Aufar, A. A., & Wirastania, A. (2021). Bimbingan Kelompok Dengan Media Film (Studi Kasus: Pendidikan Seks Pada Siswa Kelas X SMAN 15 Di Surabaya). Jurnal Fokus Konseling, 7(2), 97-10

Aziz, S. (2015). Pendidikan seks anak berkebutuhan khusus. Gava Media.

Breuner, C. C., & Mattson, G. (2016). Sexuality education for children and adolescents. Pediatrics, 138(2). https://doi.org/10.1542/peds.2016-1348

Citra, Y. (2020). Efektivitas Teknik Cinematherapy Untuk Meningkatkan Empati Remaja Di Desa Malela Kecamatan Suli. (Doctoral dissertation, institut agama islam Negeri (IAIN Palopo).

CNN Indonesia. (2023, January 28). KemenPPPA: RI Darurat Kekerasan Seksual Anak, 9.588 Kasus Selama 2022. Retrieved March 15, 2023, from cnnindonesia.com:https://www.cnnindonesia.com/nasional/20230127173509-20-905780/kemenpppa-ri-darurat-kekerasan-seksual-anak-9588-kasus-selama-2022

Djamal N, N., Zulaeha, E., & Supriyatin, T. (2019). Edukasi Seksual Orang Tua terhadap Anak dan Remaja. Fakultas Ushuluddin UIN SGD Bandung.

Firdhausi, Y. P. (2019). Efektivitas Teknik Cinema Therapy Untuk Mengurangi Perilaku Seks Pranikah Pada Siswa Kelas Xi Smk Pawyatan Daha 3 Kediri Tahun Pelajaran 2018/2019. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri. https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2019/01/2019.01.23_PLAN-NACIONAL-DE CANCER_web.pdf

Izharifa, F. R., Alhamdani, H. Y., Sandow, U., Ristati, D. A., & Kawuryan, F. (2023). Upaya Pencegahan Terjadinya 3 Dosa Besar dalam Pendidikan di SD 4 Tenggeles. Jurnal Muria Pengabdian Masyarakat, 1(1), 13–24.

Lessy, R. A. (2022). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Memberikan Pendidikan Seks Bagi Siswa Pada Masa Pandemi Di Sekolah Menengah Atas Negeri 10 Pekanbaru. Diss. Universitas slam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Maliki. (2016). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. in Kencana (Vol. 7, issue July). Kencana.

Mukri, S. G. (2018). Pendidikan Seks Usia Dini Dalam Perspektif Hukum Islam. Mizan: Journal of Islamic Law, 3(1).

Mukti, A. (2016). Pendidikan Seksualitas Untuk Anak Usia Dini Islam Perspektif Islam (Relevansi Pemikiran Abdullah Nashih Ulwan dan Yusuf Madani terhadap Pendidikan Anak Usia Dini) (Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga).

Nely Mazidah Isna & Evi Winingsi. (2022). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Cinema Therapy Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Karir Siswa. Jurnal BK UNESA, Vol 12 No, 760–771.

Rosyida, A. H. (2020). Efektivitas Terapi Film Dalam Meningkatkan Empati. 8(2), 211–220.

Septiana, A., & Afifah, L. (2022). . Upaya Sekolah dalam Menanamkan Nilai Karakter Untuk Pencegahan 3 Dosa Besar Dunia Pendidikan. in Prosiding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar , (Vol. 7, No. 1, pp. 1312-1322).

Suci, S. W., & Pagita, K. (2022). Dampak Cyberporn terhadap Pelaku Tindak Pidana Kekerasan Seksual Pada Anak. Jurnal Living Law SSN, (Vol. 14, No. 2, hlm 182-195).

Suryapranata, S., Kartadinata, S., Yusuf, S., & Farozin, M. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan Dan Konseling Sekolah Menengah Pertama (SMP). Panduan Bimbingan Dan Konseling Sekolah Menengah Pertama (SMP), 1–14

Sutardi, A. (2018). Efektivitas Bimbingan dengan Menggunakan Teknik Cinematherapy untuk Meningkatkan Motif Berprestasi Peserta Didik. Jurnal Bimbingan dan Konseling slam, 8(1), 67-85.

UNESCO. (2018). International technical guidance on sexuality education : an evidence-informed approach. UNESCO.

Wicaksono, G. (2018). Efektivitas Metode Cinematherapy Terhadap Peningkatan Konsep Diri Positif Siswa SMA. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(6), 305–313.

Winoto, Y., Rachmawati, T. S., & Sinaga, D. (2021). Pendidikan Seks Dan Kesehatan Reproduksi Remaja Pada Para Siswa/Siswi Smp Negeri Cineam Di Kecamatan Cineam, Kabupaten Tasikmalaya Sex Education And Adolescent Reproductive Health in Cineam State Junior High School Students in Cineam District, Tasikmalaya Regency (Vol. 1). https://jurnal.unpad.ac.id/

Wulan Sari, E. K., & Kowan, L. M. (2023). Keefektifan Teknik Cinematherapy untuk Mengurangi Kebiasaan Mengonsumsi Minuman Keras Mahasiswa Maumere Universitas PGRI Kanjuruhan Malang. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 8(2), 43–48. https://doi.org/10.21067/jki.v8i2.8288




DOI: https://doi.org/10.31004/jele.v10i3.997

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Hidayatussyifa Hidayatussyifa, Ririanti Rachmayanie Jamain

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.